<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d3757662\x26blogName\x3dMardetanha\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://mardetanha.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttps://mardetanha.blogspot.com/\x26vt\x3d-810027836581327245', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>


یادداشت‌های یک مردتنها
notes by a lonely man
God sees the truth but bides it's time
بایگانی لینک‌ها ::
ویکیپدیا(قسمت دوم)

اگر حال حوصله ی خواندن یک مطلب جدی را ندارید.مطلب پایین بدردتان نمی خورد . من طی چند مطلب ویکی پدیا را بررسی خواهم کرد.ابتدا قسمت اول را بخوانید .

خود ویکی پدیا  در باره خود می گوید:
ویکی‌پدیا دانش‌نامه‌ای است همگانی و آزاد، بدین معنی که همگان می‌توانند به نوشتن و ویرایش نوشتارها بپردازند. این نوشتارها و ویرایش‌ها می‌بایست پایهٔ آیین‌نامه‌ٔ ویکی‌پدیا باشد یعنی مطالب بی‌طرفانه و بدون پایمال کردن حق نشر دیگران نوشته شده باشد. مدیریت بررسی نوشتارها توسط گروهی از گردانندگان صورت می‌گیرد.کسانی که در امر تکمیل این پروژه بی پایان مشارکت می‌کنند به هم زبانان خود یاری رسانده‌اند تا در امر گرد آوری دایره المعارف جهانی سهمی داشته باشند.

به نظر من ویکیپدیا نماد یک فرهنگ ایده ال است . مخصوصا برای ما ایرانیان. البته من نمی خواهم بگویم که فرهنگ ما ایرانیان پایین است . اما باید قبول کنیم که ما در مجامع عمومی خیلی ضعیف است . در ویکی پدیا شما قادر هستید تمام صفحات را تغییر دهید . حتی مین ایندکس(صفحه ی اول) را.در ویکی پدیا  مبنا شعور کاربران است . کسی کنترلی بر رفتار شما ندارید . بنابراین همه چیز در دست کاربران است .ما ایرانی زیاد تجربه های موفقی در هدایت موضوعات دسته جمعی نداریم . البته نه اینکه ویکی پدیا یک مدینه ی فاضله باشد . بزرگترین مشکل ویکی پدیا اینست که نویسندگان دیدگاه شخصی خود را اعمال می کنند . مثلا من از کارو خوشم می اید او را یک بت می کنم . اما وقتی از نسرین ثامنی بدم می اید او را خراب می کنم. اما در نهایت باز هم اگر کسی اصول اولیه ویکی را رعایت بکند این مشکل ها پیش نخواهند امد.
برای مثال ویکی پدیا در  اینجا راجع به ویرایش می گوید:
هرکسی می‌تواند صفحات ویکی‌پدیا را ویرایش کند. (حتی این صفحه را!) کافی است پیوند ویرایش این صفحه را در بالا یا پایین صفحه‌ای که فکر می‌کنید لازم است بهتر شود انتخاب کنید. صلاحیت خاصی لازم نیست. حتی لازم نیست به سیستم وارد شوید. برای تمرین این کار، بدون ریسک خراب کردن یک مقالهٔ واقعی، سری به گودال ماسه‌بازی بزنید. جایی که می‌توانید هرچقدر دلتان می‌خواهد تمرین ویرایش کنید. برای تمرین ویرایش یک صفحهٔ موجود مثل همین صفحه، آن را در گودال ماسه‌بازی کپی کنید. اگر می‌خواهید بیشتر بدانید، خودآموز ویکی‌پدیا را ببینید تا اطلاعات ضروری برای اعضای این پروژه را یاد بگیرید.
ویکی پدیا از شما می خواهد در ویرایش صفحه‌ها جسور باشید.
سیاست های ویکی پدیا بشرح زیر هستند .
سیاست‌های ویکی‌پدیا
استانداردهای یک مقاله
دیدگاه بی‌طرف
اثبات‌پذیری
تحقیق دست‌اول ممنوع
ویکی‌پدیا چه چیزی نیست
همکاری با دیگران
فرض حسن نیت
قانون سه برگردان
نزاکت و آداب معاشرت
حمله‌های شخصی ممنوع
حل اختلافات
حق تکثیر
راهنمای حق تکثیر
فردا بیشتر این موضوع را بررسی خواهم کرد.

by: mohsen in 10/07/2006 01:41:00 AM | link
Saturday, October 07, 2006